Exhibitions : Zen by Nissa Raad

ZEN

 “In every walk with nature, one receives far more than he seeks”

 

 

 

Unlike my last solo exhibition which explored the urban environment, this exhibition is an exploration of our connection the natural world. The works were heavily inspired by a hiking trip that I took in an incredible forest in the Himalayas where I found myself alone for a period of time- like a lost bird – lost, free and a little scared, but at peace. There was no noise, no people, no thoughts- just the sounds of the forest and my hiking pole tapping the ground. I was occupied with nothing but the magnificent beauty that surrounded me and focused on nothing but the ground ahead of me. It was truly a zen moment. The physical and mental escape that one finds in nature is invigorating, refreshing and empowering.

           

The pieces in this exhibition are heavily influenced by this recent rediscovery of nature’s healing power, by my renewed relationship with it and by my newfound appreciation for its beauty and its ability to give you inner peace. I sought to capture themes of life, balance and rebirth. It is my first foray into semi abstraction- organic forms such as rocks, nests, bubbles, cells, leaves, eyes and the lines and pathways are symbolic of how everything in nature is interconnected, and how we must stay connected to it. I relied heavily on mixed media and focused on texture and layers- just as nature itself is textured, layered and complex- and we are as well. The colours are revitalizing and happy- as is nature’s effects on the spirit.

 

 

NISSA RAAD

September 2017

 

 

ZEN
في كل رحلة مع الطبية فإن الإنسان يحصل على أكثر مما يُريد
بشكل مختلف عن معرضي الخاص الماضي والذي كان يستكشف بيئة الريف فإن هذا المعرض إنما هو استكشاف لاتصالنا بعالم الطبيعة.
كانت أعمالي مستلهمة من رحلة مسير والتي كانت في غابة رائعة في جبال الهمالايا حيث وجدت نفسي وحيداً لفترة من الزمن -كطائر تائه- حر وخائف قليلاً ولكن في سلام.
لم يكن هناك ضجيج ولا بشر ولا أفكار، كان صوت الغابة وحدهُ وصوتُ عصاي التي كانت تضرب الأرض مع خطواتي. لم يكن شيء يشغلني إلا الجمال الأخاذ المحيط بي ولم أركز على شيء إلى على الطريق أمامي. لقد كانت لحظات روحانية وكان هروباً جسدياً وفكرياً وهو ذلك الهروب الذي يجده الشخص في الطبيعة مما ينشطه وينعشه ويقويه.
القطع الفنية في المعرض متأثرة بشدة بإعادة الاستكشاف هذا وذلك بسبب قوة الشفاء الموجودة في الطبيعة ولعلاقتي التي تجددت مع الطبيعة وتقديري لجمال الطبيعة وقدرتها على منحك السكينة الداخلية. لقد حاولت أن ألتقط صوراً لأنماط الحياة والتوازن وإعادة الولادة. لقد كانت هذه هي المرة الأولى التي أتوغل فيها داخل الفن شبه التجريدي العضوي مثل الصخور والأعشاش والفقاعات والخلايا وأوراق الأشجار والعيون والخطوط والطرقات وكلها ترمز إلى أن كل شيء متداخل مع الأشياء الأخرى ويرمز إلى وجوب أن نبقى متواصلين مع الطبيعة. لقد اتكلت بشدة على البيئة بصورها المختلفة وركزتُ على الظاهر والمستويات بما أن الطبيعة نفسها لها ظاهرها ومستوياتها وتعقيدها تماماً كما لنا ظاهرنا ومستوياتنا وتعقيداتنا. فالألوان تمنح النشاط والسعادة كتأثير الطبيعة على الروح.
نيسا رعد
أيلول 2017